Аналіз інформаційної безпеки сучасного автомобіля

Андрей Владимирович Маковецкий

Анотація


Сучасні автомобілі являють собою складні технічні системи, оснащені електронними пристроями для поліпшення експлуатаційно-технічних властивостей. Стійка тенденція збільшення кількості електронних пристроїв в сучасних автомобілях з провідним і бездротовим підключенням неминуче призводить до зростання вразливостей, а значить - зниження безпеки та ефективності експлуатації.

Проведений аналіз дозволив виявити низку загроз інформаційної безпеки автоматизованих систем сучасних автомобілів, які призводять до необхідності розробки методів механічного та електронного захисту транспортних засобів

Ключові слова


інформація; вразливість; захист; загроза; безпека; експлуатація; автомобіль

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


1. Electronics: Driving Automotive Innovation (2005). Auto Electronics, Facts and Forecasts, 15.

2. Kill, H. (2014). Just How High-Tech is the Automotive Industry. Center for Automotive Research, 73.

3. Frischkorn, H. (2004). Automotive software – the silent revolution. Automotive SW Workshop, 302.

4. Lukatskiy, A. (2015). Information security of a modern car. Cisco Systems. Available at: http://www.slideshare.net/lukatsky/connected-car-security.

5. Kearney, A. (2013). The Mobile Economy. GSMA, 101.

6. Smart City Suppliers (2014). Navigant Research Leaderboard Report, 52.

7. Zaharchenko, A. (2015). Threats of the information security of modern cars automated systems. Economy and Society, 3, 157–160.

8. Risk Management Framework Applied to Modern Vehicles (2014). National Institute of Standards And Technology Cybersecurity, 27.

9. Redkina, H. (2014). It has estimated the damage from the working video-fixing cameras in Moscow. At the wheel. Available at: http://www.zr.ru/content/news/607363-v-podmoskove-podschitali-ushherb-ot-nerabotayushhix-kamer-vieofiksacii/.

10. Danilina, V. (2015). Fiat-Chrysler knew about the possibility of hacking a half years ago. At the wheel. Available at: http://www.zr.ru/content/news/803779-fiat-chrysler-znal-o-vozmozhnosti-vzloma-eshhe-poltora-goda-nazad/.

11. Rodionov, P. (2014). In London, a third of car hijackings accounted for hackers. At the wheel. Available at: http://www.zr.ru/content/news/703636-tret-ugonov-avtomobilej-v-londone-prixoditsya-na-xakerov/.

12. Characterization of Potential Security Threats in Modern Automobiles (2014). NHTSA, 46.

13. Risk Management Guide for Information Technology Systems (2002). NIST, 56.

14. A Summary of Cybersecurity Best Practices (2014). NHTSA, 40.

15. Checkoway, S. (2010). Comprehensive Experimental Analyses of Automotive Attack Surfaces. IEEE Symposium on Security and Privacy, 16.

16. Hacker konnten BMW-Türen jahrelang per Handy öffnen (2015). ADAC. Available at: http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-01/bmw-hacker-sicherheit.

17. Kolodochkin, M. (2015). Hacking without scrap: how easy is it to open the car with your smartphone. At the wheel. Available at: http://www.zr.ru/content/articles/783458-vzlom-bez-loma-legko-li-vskryt-mashinu-so-smartfona/.

18. E-Safety Vehicle Intrusion Protected Applications (2011). EVITA, 2.

19. Leinmuller, T. (2015). Secure Vehicle Communication. SEVECOM, 5.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Electronics: Driving Automotive Innovation [Тext]: Auto Electronics, Facts and Forecasts, 2005. – 15 р.

2. Hill, K. Just How High-Tech is the Automotive Industry [Тext] / K. Hill // Center for Automotive Research, 2014. – 73 р.

3. Frischkorn, H. Automotive software – the silent revolution [Тext] / H. Frischkorn // Automotive SW Workshop, 2004. – 302 р.

4. Лукацкий, А. Информационная безопасность современного автомобиля [Электронный ресурс] / А. Лукацкий // Cisco Systems. – 2015. – Режим доступа: http://www.slideshare.net/lukatsky/connected-car-security.

5. Kearney, A. The Mobile Economy [Тext] / A. Kearney // GSMA, 2013. – 101 с.

6. Smart City Suppliers [Тext]: Navigant Research Leaderboard Report, 2014. – 52 р.

7. Захарченко, А. Д. Угрозы информационной безопасности автоматизированных систем современных автомобилей [Текст] / А. Д. Захарченко, А. К. Шилов // Экономика и социум. – 2015. – № 3 (16). – С. 157–160.

8. Risk Management Framework Applied to Modern Vehicles [Тext]: National Institute of Standards And Technology Cyber Security, 2014. – 27 р.

9. Редькина, Е. В Подмосковье подсчитали ущерб от неработающих камер видеофиксации [Электронный ресурс] / Е. Редькина // За рулём. – 2014. – Режим доступа: http://www.zr.ru/content/news/607363-v-podmoskove-podschitali-ushherb-ot-nerabotayushhix-kamer-vieofiksacii/.

10. Данилина, В. Fiat-Chrysler знал о возможности взлома еще полтора года назад [Электронный ресурс] / В. Данилина // За рулём. – 2015. – Режим доступа: http://www.zr.ru/content/news/803779-fiat-chrysler-znal-o-vozmozhnosti-vzloma-eshhe-poltora-goda-nazad/.

11. Родионов, П. В Лондоне треть угонов авто приходится на хакеров [Электронный ресурс] / П. Родионов // За рулём. – 2014. – Режим доступа: http://www.zr.ru/content/news/703636-tret-ugonov-avtomobilej-v-londone-prixoditsya-na-xakerov/.

12. Characterization of Potential Security Threats in Modern Automobiles [Тext]: NHTSA, 2014. – 46 р.

13. Risk Management Guide for Information Technology Systems Practices [Тext]: NIST, 2002. – 56 р.

14. A Summary of Cybersecurity Best Practices [Тext]: NHTSA, 2014. – 40 р.

15. Checkoway, S. Comprehensive Experimental Analyses of Automotive Attack Surfaces [Тext] / S. Checkoway // IEEE Symposium on Security and Privacy. – 2010. – 16 р.

16. Hacker konnten BMW-Türen jahrelang per Handy öffnen [Электронный ресурс] / ADAC. – 2015. – Режим доступа: http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-01/bmw-hacker-sicherheit.

17. Колодочкин, М. Взлом без лома: легко ли вскрыть машину со смартфона [Электронный ресурс] / М. Колодочкин // За рулём. – 2015. – Режим доступа: http://www.zr.ru/content/articles/783458-vzlom-bez-loma-legko-li-vskryt-mashinu-so-smartfona/.

18. E-Safety Vehicle Intrusion Protected Applications [Тext]: EVITA, 2011. – 2 р.

19. Leinmuller, T. Secure Vehicle Communication [Тext] / T. Leinmuller // SEVECOM, 2015. – 5 р.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Copyright (c) 2016 Андрей Владимирович Маковецкий

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2411-2828 (Online), ISSN 2411-2798 (Print)