Технологія для автоматизації створення контенту систем комп’ютерного навчання

Вячеслав Олегович Ліскін

Анотація


Проведено класифікацію систем комп’ютерного навчання. Досліджено поняття «онтологічного інжинірингу». Доведено актуальність розробки засобів автоматизації створення контенту.

В роботі запропоновано метаонтологію навчальної дисципліни та модель тестового запитання. Модель тестового запитання дозволяє  розробити алгоритми автоматичного генерування тестових запитань і контрольних робіт

Розроблену технологію  узгоджено з таксономією Блюма та психологічними теоріями сприйняття навчального контенту.

Експериментальне дослідження виявило кореляцію між розробленими методами автоматизованої перевірки знань з традиційними методами.


Ключові слова


інформаційна технологія; електронне навчання; дистанційне навчання; навчальний контент; метаонтологія; бази знань

Повний текст:

PDF PDF

Посилання


Zhuravskyi, V. S., M. Z. Zghurovskyi (2013). Bolonskyi protses: holovni pryntsypy vkhodzhennia v yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity. Kyiv: Politekhnika NUTU "KPI", 195.

Polozhennia pro dystantsiyne navchannia (2013). Ministerstvo Osvity i Nauky Ukrainy, No. 466. Available at: http://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/print/

Herasymchuk, O. O. (2008). E-learning. Tekhnolohii elektronnoho navchannia. Lutsk, 430.

Dagger, D., O'Connor, A., Lawless, S., Walsh, E., Wade, V. P. (2007). Service-Oriented E-Learning Platforms: From Monolithic Systems to Flexible Services. IEEE Internet Computing, 11 (3), 28–35. doi: 10.1109/mic.2007.70

Web 2.0: perelom v paradigme obucheniya (2008). Otkrytye sistemy, 9. Available at: http://www.osp.ru/os/2008/09/5717450/

Syrota, S. V., Liskin, V. O. (2015). Expirience and problems of using “moodle” for the course “algorithms and data structures”. ScienceRise, 9 (2 (14)), 30–35. doi: 10.15587/2313-8416.2015.50610

Gruber, T. R., Allen, J. A., Fikes, R., Sandewell, E.; Kaufmann, M. (Ed.) (1991). The role of common ontology in achieving sharable, reusable knowledge bases. Principles of Knowledge Representation and Reasoning. Proceedings of the Second International Conference, 601–602.

Dobrov, B. V., Ivanov, V. V., Lukashevich, N. V., Solov'ev, V. D. Ontologii i tezaurusy. Available at: http://download.yandex.ru/class/solovyev/plan.pdf

Lytvyn, V. V.; Pasichny, V. V. (Ed.) (2010). Tekhnolohii menedzhmentu znan. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 260.

Syrota, S. V., Liskin, V. O. (2015). The review of modern ontology driven information systems and services, prospect of their application in e-learning. Technology audit and production reserves, 5 (6 (25)), 58–60. doi: 10.15587/2312-8372.2015.51234

Gaeta, M., Orciuoli, F., Paolozzi, S., Salerno, S. (2011). Ontology Extraction for Knowledge Reuse: The e-Learning Perspective. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics – Part A: Systems and Humans, 41 (4), 798–809. doi: 10.1109/tsmca.2011.2132713

Gavrilova, T. A., Leshcheva, I. A., Bolotnikova, E. S. (2012). Using visual conceptual models in teaching. Proceedings of the 8th International Conference on Education (ICE- 2012), 191–197.

Wilson, R. (2004). The role of ontologies in teaching and learning. TechWatch Reports.

Gavrilova, T. A., I. A. Leshcheva, D. V. Kudryavcev (2012). Ispol'zovanie modeley inzhenerii znanii dlya podgotovki specialistov v oblasti informacionnyh tekhnologii. Sistemnoe programmirovanie, 7 (1), 90–105.

Ganter, B., Wille, R. (1999). Formal Concept Analysis: Mathematical Foundations. Springer, 284. doi: 10.1007/978-3-642-59830-2

Val'kman, Yu. R. (2015). Geshtal'ty i metafory v kognitivnoy semiotike. XV mizhnarodna naukova konferentsiia IAI-2015 im. T. A. Taran. Kyiv: Prosvita, 31–39.

Langacker, R. W. (2006). Introduction to Concept, Image, and Symbol. Cognitive linguistics: basic readings. – Berlin, New-York: Mouton de Gruyter, 34, 29–67.

Kaneman, D. (2006). Vnimanie i usilie. Moscow: Smysl, 288.

Sirota, S. V., Liskin, V. O. (2016). Ontologicheskiy inzheniring sistem komp'yuternogo obucheniya na primere disciplin uchebnogo plana podgotovki bakalavrov po special'nosti prikladnaya matematika. XVI mizhnarodna naukova konferentsiia IAI-2016 im. T. A. Taran. Kyiv: Prosvita, 208–213.

Syrota, S. V., Liskin, V. O. (2015). Development of onthology based quiz generator for “Moodle”. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (77)), 44–48. doi: 10.15587/1729-4061.2015.51334


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Журавский, В. С. Болонський процес: головні принципи входження в європейський простір вищої освіти [Текст] / В. С. Журавский, М. З. Згуровський. – К.: Політехніка НУТУ "КПІ", 2003. – 195 с.

Положення про дистанційне навчання [Текст]. – Міністерство Освіти і Науки України. – 2013. – № 466. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/print/

Герасимчук, О. О. E-learning. Технології електронного навчання [Текст]: навч. пос. / О. О. Герасимчук; Луц. держ. техн. ун-т. – Луцьк, 2008. – 430 c.

Dagger, D. Service-Oriented E-Learning Platforms: From Monolithic Systems to Flexible Services [Text] / D. Dagger, A. O'Connor, S. Lawless, E. Walsh, V. P. Wade // IEEE Internet Computing. – 2007. – Vol. 11, Issue 3. – P. 28–35. doi: 10.1109/mic.2007.70 

Web 2.0: перелом в парадигме обучения [Электронный ресурс] // Открытые системы. – 2008. – № 9. – Режим доступа: http://www.osp.ru/os/2008/09/5717450/

Сирота, С. В. Використання системи “Moodle” для викладання дисципліни “Алгоритми і структури даних” – досвід і проблеми [Текст] / С. В. Сирота, В. О. Ліскін // ScienceRise. – 2015. – Т. 9, № 2 (14). – С. 30–35. doi: 10.15587/2313-8416.2015.50610 

Gruber, T. R. The role of common ontology in achieving sharable, reusable knowledge bases [Text] / T. R. Gruber, J. A. Allen, R. Fikes, E. Sandewell; M. Kaufmann (Ed.) // Principles of Knowledge Representation and Reasoning. Proceedings of the Second International Conference. – 1991. – P. 601–602.

Добров, Б. В. Онтологии и тезаурусы [Электронный ресурс] / Б. В. Добров, В. В. Иванов, Н. В. Лукашевич, В. Д. Соловьев // Режим доступа: http://download.yandex.ru/class/solovyev/plan.pdf

Литвин, В. В. Технології менеджменту знань [Текст]: навч. пос. / В. В. Литвин; ред. В. В. Пасічника. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 260 с.

Сирота, С. В. Огляд сучасних онтологокерованих інформаційних систем та сервісів і перспективи їх застосування в електронній освіті [Текст] / С. В. Сирота, В. О. Ліскін // Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2015. – Т. 5, № 6 (25). – 
С. 58–60. doi: 10.15587/2312-8372.2015.51234 

Gaeta, M. Ontology Extraction for Knowledge Reuse: The e-Learning Perspective [Text] / M. Gaeta, F. Orciuoli, S. Paolozzi, S. Salerno // IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics – Part A: Systems and Humans. – 2011. – Vol. 41, Issue 4. – P. 798–809. doi: 10.1109/tsmca.2011.2132713 

Gavrilova, T. A. Using visual conceptual models in teaching [Text] / T. A. Gavrilova, I. A. Leshcheva, E. S. Bolotnikova // Proceedings of the 8th International Conference on Education (ICE- 2012). – 2012. – P. 191–197. 


Wilson, R. The role of ontologies in teaching and learning [Text] / R. Wilson // TechWatch Reports. – 2004. 


Гаврилова, Т. А. Использование моделей инженерии знаний для подготовки специалистов в области информационных технологий [Текст] / Т. А. Гаврилова, И. А. Лещева, Д. В. Кудрявцев // Системное программирование. – 2012. – Т. 7, № 1. – С. 90–105.

Ganter, B. Formal Concept Analysis: Mathematical Foundations [Text] / B. Ganter, R. Wille. – Springer, 1999. – 284 p. doi: 10.1007/978-3-642-59830-2 

Валькман, Ю. Р. Гештальты и метафоры в когнитивной семиотике [Текст] / Ю. Р. Валькман // XV міжнародна наукова конференція ІАІ-2015 ім. Т. А. Таран. – Київ: Просвіта, 2015. – С. 31–39.

Langacker, R. W. Introduction to Concept, Image, and Symbol [Text] / R. W. Langacker // Cognitive linguistics: basic readings. – Berlin, New-York: Mouton de Gruyter, 2006. – Vol. 34. – P. 29–67.

Канеман, Д. Внимание и усилие [Текст] / Д. Канеман. – М.: Смысл, 2006. – 288 с.

Сирота, С. В. Онтологический инжениринг систем компьютерного обучения на примере дисциплин учебного плана подготовки бакалавров по специальности прикладная математика [Текст] / С. В. Сирота, В. О. Лискин // XVI міжнародна наукова конференція ІАІ-2016 ім. Т. А. Таран. – Київ: Просвіта, 2016. – С. 208–213.

Сирота, С. В. Розробка генератора тестів для “Moodle” на базі онтології [Текст] / С. В. Сирота, В. О. Ліскін // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2015. – Т. 5, № 2 (77). – 
С. 44–48. doi: 10.15587/1729-4061.2015.51334 



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




Copyright (c) 2017 Вячеслав Олегович Ліскін

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2411-2828 (Online), ISSN 2411-2798 (Print)