ПРОФЕСІОГРАМА СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ ЯК ОБ’ЄКТ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ

Автор(и)

  • О. В. Школа Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.161-165

Анотація

У статті розглядається проблема розробки професіограми сучасного вчителя фізики як головної складової галузевого стандарту вищої освіти за напрямом підготовки фахівців 6.040203 Фізика* у контексті модернізації вітчизняної системи фізичної освіти відповідно до європейських вимог Проаналізовано наукові підходи і досвід проектування професіограми вчителя як його ідеальної кваліфікаційної моделі, що містить комплекс науково обґрунтованих і суспільно визнаних вимог фахового та особистісного спрямування для ефективного здійснення ним своєї професійної діяльності. У відповідності з особистісно зорієнтованим і компетентнісним підходами розроблено структуру та проведено поелементний аналіз основних компонент предметної компетентності вчителя фізики. Пропонований матеріал може виступати основою проектування оптимальних умов формування професійно важливих якостей особистості вчителя фізики, а також формою моніторингу рівня та якості його підготовки до майбутньої професійної діяльності.

Ключові слова: дидактика фізики, професіограма, кваліфікаційна модель, учитель фізики, професійна компетентність, предметна компетентність.

В статье рассматривается проблема разработки про-фессиограммы современного учителя физики как главной составляющей отраслевого стандарта высшего образования по направлению подготовки специалистов 6.040203 Физика* в контексте модернизации отечественной системы физического образования в соответствии с европейскими требованиями. Проанализированы научные подходы и опыт проектирования профессиограммы учителя как его идеальной квалификационной модели, содержащий комплекс научно обоснованных и общественно признанных требований профессионального и личностного направления для эффективного осуществления им своей профессиональной деятельности. В соответствии с личностно сориентированным и компетентностным подходами разработана структура и проведен поэлементный анализ основных компонент предметной компетентности учителя физики. Предлагаемый материал может выступать основой проектирования оптимальных условий формирования профессионально важных качеств личности учителя физики, а также формой мониторинга уровня и качества его подготовки к будущей профессиональной деятельности.

Ключевые слова: дидактика физики, профессиограм-ма, квалификационная модель, учитель физики, профессиональная компетентность, предметная компетентность.

The article considers the problem of developing a job description of a teacher of physics as the main component of the higher education standard in the field of specialists of 6.040203 Physics* training in the context of modernization of the national system of physical education in accordance with European requirements. The author analyzed scientific approaches and experience in designing of a job description of a teacher. He shows it as a perfect qualifying model, containing a set of research-based public recognized requirements for professional and personal 

development to fulfil professional activities effectively. In accordance with the personal oriented and competence approaches the author designed and carried out element-by-element analysis of the main components of the subject competence of the teacher of physics. The proposed material can be used as a base for the designing of optimal conditions of formation of profes-
sionally important personal qualities of a teacher of physics, as well as monitoring the level and quality of students training for future professional activity.

Key words: didactics of physics, qualification model, the physics teacher, professional competence, subject competence.

Посилання

Бушок Г.Ф. Методика преподавания общей физики в высшей школе / Г.Ф. Бушок, Е.Ф. Венгер. - К., 2000. - 415 с.

Грищенко Г.П. Галузеві стандарти вищої освіти. Напрям підготовки 0101. Педагогічна освіта. Спеціальність 6070100 ПМСО. Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра. Програма підготовки бакалавра / Г.П. Грищенко, В.М. Андронов, М.І. Шут та ін. - К., 2003. - 74 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/1392-2011

Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації : матер. методол. семінару 3 квітня 2014 р., м. Київ : у 2 ч. / НАПН України ; [редкол.: В.Г. Кремень, В.І. Луговий, О.І. Ляшенко та ін.]. - К. : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. - Ч. 1. - 370 с.

Краснова Л.А. Технология формирования профессиональной компетентности учителя физики в педвузе : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Л.А. Краснова. - Елабуга, 2002. - 21 с.

Кух А.М. Професійні компетентності вчителя фізики та їх формування / А.М. Кух // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія 3: Фізика і математика у вищій і середній школі. - К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012. -Вип. 10. - С. 43-50.

Національна доктрина розвитку освіти України // Освіта України. - 23 квітня 2002 р. - № 33. - С. 4-6.

Спирин Л.Ф. Профессиограмма общепедагогическая / Л.Ф. Сирин. - М. : Рос. пед. агентство, 1997. - 33 с

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24